Nexe Fundació consolida l’aposta per la musicoteràpia amb la jornada “La música ens mou”

Nexe Fundació consolida l’aposta per la musicoteràpia
amb la jornada “La música ens mou”

“Vivim la música. Viure-la vol dir gaudir-la. Una persona a qui es dona la capacitat de fer música tindrà moltes més possibilitats de ser feliç”, deia Jordi Savall el passat divendres, 10 de maig, dins la jornada “La Música ens mou” de Nexe Fundació. Les paraules del reconegut pedagog, intèrpret i director català van inaugurar el simposi i van obrir un marc en què encaixen el treball de la musicoteràpia, així com l’esforç per potenciar la música en l’educació dels infants i joves amb greus discapacitats.

“La música, el primer llenguatge de què gaudim les persones, ens travessa i ens convida a la convivència”, va ser el fil conductor de la Jornada on vam anar de la teoria a la pràctica, i de la raó a l’emoció. El Conservatori del Liceu va reunir pedagogs, terapeutes, enginyers i d’altres perfils per crear un espai de debat i reflexió que ajudés a generar més i millors activitats musicals pels infants i joves amb greus discapacitats. I una idea era clara, cal més participació de l’infant. No només ha de rebre i gaudir la música, l’ha de crear, l’ha de viure i l’ha de sentir, i l’ha de fer servir com a eina de comunicació amb el seu entorn.

Pel matí, els assistents van conèixer la història de la figura del musicoterapeuta i la seva evolució, així com els motius científics que expliquen el poder de la música en les persones, els efectes que causa en el nostre cervell, el nostre cos i les nostres emocions, de la mà de Jordi A. Jauset, Doctor en comunicació, enginyer i músic, i divulgador científic, i de Melissa Mercadal, Psicóloga-Musicoterapeuta; Presidenta World Federation of Music Therapy; qui afirma que “quan fallen les paraules, la música parla”. Per la tarda, les diferents intervencions van permetre conèixer experiències reals que es duen a terme en entitats i projectes germans al nostre, com el d’Aspace, Apropa Cultura, L’Arboç i d’ARTransforma. Hi vam veure persones convertides en instruments gràcies a la tecnologia, bandes de rock sorgides en escoles d’educació especial, i projectes que apropen la cultura a tothom i la fan inclusiva.

Cécile de Visscher, presidenta i fundadora de Nexe Fundació, remarcava a la benvinguda que la música sempre ha estat present a la Fundació. Ara bé, fa tres anys que aquesta havia deixat de ser un simple acompanyament de les activitats per passar a ser un element viu, que permet als infants amb greus discapacitats ser protagonistes, treballar la comunicació, la mobilitat, expressar-se, gaudir i viure, gràcies a la col·laboració de la Fundació Musical Ferrer-Salat. Per això havia arribat el moment de compartir el coneixements adquirits als darrers tres anys amb una jornada com aquesta.

blank

“La música ens mou” consolida l’aposta musical de Nexe Fundació, i reflecteix el bon treball que les entitats d’atenció a infants, joves i adults amb greus discapacitats han implementat. El passat 10 de maig, la música va parlar, i va ser parlada, camí de fer d’ella un element cada cop més central en les entitats, que faci possible estratègies transversals com la de Nexe Fundació, i que van presentar en Sergi Nogués, fisioterapeuta, i Catherine Clancy, musicoterapeuta, a través del projecte de fisio-respiració innovat els darrers mesos a l’escola bressol Les Girafes Blaves.

La jornada “La música ens mou” s’emmarca dins dels esdeveniments del 10è aniversari de Mou-te pels quiets d’aquest 2019, i va permetre visibilitzar com, mitjançant la música, els quiets són menys quiets i la comunicació és més fluida. Caldrà seguir treballant, i us animem a tots a fer-ho, perquè la música cada cop tingui més força a les entitats.

Pots consultar el vídeo-resum en el seguent enllaç: https://www.youtube.com/watch?v=4sxZ4zd5kWU&feature=youtu.be