Les “Martes” i el treball social

Marta Pinya i Marta d’Ossó són les dues treballadores socials que tenim a Nexe Fundació. Per això, i de manera afectuosa, les coneixem com les “Martes” o les M&M 🙂

Juntes formen l’equip de l’àrea de Famílies de Nexe, la missió de la qual és atendre a les famílies des del moment que tenen un infant amb discapacitat, acompanyant-les a recórrer aquest camí tan difícil.

Amb una gran vocació de servei, mobilitzen recursos, es coordinen amb agents externs i amb l’equip professional, acompanyen les famílies i moltes altres tasques que fan crèixer la petita-gran família Nexe.

En el dia Mundial del Treball Social volem donar visibilitat i reivindicar el paper i els valors de la  seva professió, a través del seu testimoni:

Què és el treball social?

El Treball Social és una disciplina que va néixer lligada a donar resposta a les necessitats, especialment materials, de les persones més vulnerables de la societat. Històricament, aquesta ha estat la seva funció principal però, en l’actualitat, el Treball Social intervé en demandes molt variades de tota la població, amb independència del nivell econòmic o d’altres consideracions.

És cert que el Treball Social continua posant èmfasi especialment en les persones i els grups més vulnerables i en risc social, però també abasta a tots els sectors de la població perquè vol promoure els drets de les persones i les comunitats.

Malauradament, continua sent un gran desconegut a la nostra societat. Gairebé ningú sap què fem. Sovint ens confonen amb Treballadores Familiars, altres vegades ens anomenen Assistents Socials, i la majoria de la gent ens defineix com a gestores de tràmits i de  prestacions.

Què feu a l’àrea de famílies?

A l’àrea de famílies de Nexe acompanyem des de la seva realitat familiar particular. Oferim suport, orientació i assessorament sobre els diferents aspectes bio-psico-socials que els afecten. Treballem en xarxa amb altres agents per poder donar una resposta global i holística a les seves necessitats, demandes i situacions. La nostra feina és tant en els àmbits individual, com familiar, comunitari i social.

Quins reptes se’ns presenten per davant?

Com a treballadores socials, reivindiquem la necessitat de crear polítiques socials que s’adaptin i responguin a les necessitats reals dels col·lectius amb els que treballem, sovint oblidats. Calen més recursos i inversions per part de les institucions públiques que donin resposta a aquestes realitats, per a poder oferir serveis de qualitat, allunyant-nos d’una atenció merament assistencial en pro d’una atenció centrada en les persones.